11 اوت 2023- محققان دانشکده پزشکی ایکان گزارش دادند که بهترین عدد ضربان قلب برای سوزاندن چربی برای هر فردی متفاوت است و اغلب با اعداد ضربان قلب که به عنوان "منطقه چربی سوزی" در ماشین های ورزشی تجاری ارائه می شود، همخوانی ندارد.

در عوض، محققان گفتند: تست ورزش بالینی - یک روش تشخیصی برای اندازه گیری پاسخ فیزیولوژیکی فرد به ورزش - ممکن است ابزار مفیدتری برای کمک به افراد برای دستیابی به اهداف کاهش چربی مورد نظر باشد. این مطالعه که از رویکرد مدل‌سازی مبتنی بر یادگیری ماشین استفاده کرده است، امروز به صورت آنلاین در ژورنال تغذیه، متابولیسم و بیماری‌های قلبی عروقی منتشر شد.

دکتر Hannah Kittrell، مدیر آزمایشگاه بالینی ترکیب بدنی و فیزیولوژی ورزشی و آزمایشگاه هوش افزوده در پزشکی و علوم در دانشکده ی ایکان، گفت: افرادی که هدفشان کاهش وزن یا کاهش چربی است ممکن است علاقه مند به انجام ورزش با شدتی باشند که حداکثر سرعت چربی سوزی را ممکن می کند. اکثر ماشین‌های ورزشی تجاری بسته به سن، جنس و ضربان قلب، گزینه ای به نام «منطقه چربی سوزی» را ارائه می‌دهند. با این حال، منطقه چربی سوزی که معمولاً توصیه می شود، مورد تأیید قرار نگرفته است، بنابراین افراد ممکن است با شدت هایی ورزش کنند که با اهداف کاهش وزن شخصی آنها همسو نباشد.

اصطلاحFATmax ، گاهی اوقات برای نشان دادن شدت تمرین و ضربان قلب مرتبط استفاده می شود که در آن بدن به بالاترین میزان چربی سوزی خود در طول تمرین هوازی می رسد. در این مرحله، چربی یک منبع سوخت قابل توجه برای بدن است و درنتیجه این شدت ممکن است برای کسانی که به دنبال بهینه سازی کاهش چربی در طول تمرین هستند، جالب باشد.

به عنوان بخشی از این مطالعه، محققان ضربان قلب را در FATmax، که در طول تست ورزش بالینی اندازه‌گیری می‌شود، برای پیش بینی ضربان قلب به درصد در حداکثر تلاش با ضربان قلب در «منطقه چربی سوزی» که معمولاً توصیه می‌شود، مقایسه کردند. در یک نمونه از 26 نفر، محققان دریافتند که تطابق ضعیفی بین ضربان قلب اندازه‌گیری شده و پیش‌بینی‌شده وجود دارد، با میانگین اختلاف 23 ضربه در دقیقه بین این دو اندازه‌گیری. این نشان می دهد که توصیه های کلی برای "منطقه چربی سوزی" ممکن است راهنمایی دقیقی ارائه نکند.

در مرحله بعد، محققان قصد دارند بررسی کنند که آیا افرادی که نسخه ورزشی شخصی تری دریافت می کنند، به کاهش وزن و چربی بیشتری دست می یابند، و همچنین نشانگرهای سلامت متابولیک آنها که تعیین کننده ی خطر ابتلای آنها به دیابت نوع 2، چاقی و بیماری قلبی است، بهبود می یابد؟

نویسنده ارشد این مقاله، پرفسور گیریش نادکارنی، استاد دانشکده ی ایکان، مدیر موسسه پزشکی شخصی چارلز برونفمن، و رئیس بخش سیستم های داده ‌محور و پزشکی دیجیتال در گروه پزشکی، گفت: ما امیدواریم که این کار افراد و مربیان بیشتری را ترغیب کند تا از تست ورزش بالینی برای تجویز روتین های ورزشی شخصی سازی شده متناسب با کاهش چربی استفاده کنند. همچنین بر نقشی که رویکردهای داده محور می توانند در انجام تمرینات دقیق داشته باشند، تاکید می کند.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20230811/Personalized-exercise-testing-may-be-more-effective-for-fat-loss.aspx